Med blot 4-10 daglige påstigninger var Søborg trinbræt indstillet til lukning i sensommeren 2019. Det fik lokalbefolkningen og Gribskov kommune på banen med højlydte protester.
”Det vil gå ud over vores lokale indbyggere og folk med arbejde i området, der bruger trinbrættet dagligt. Og vi har jo også turister, vi gerne vil give god service. For eksempel har vi store projekter som nationalparken og genoprettelsen af Søborg Sø, som vil give endnu flere brugere af trinbrættet,” udtalte Pernille Søndergaard, formand for Udvikling, By og Land i Gribskov Kommune.
Trinbrættet overlevede – i denne omgang. Den bedste vej til at sikre et trinbræt som Søborg er at få flere til at benytte trinbrættet. Her er der et potentiale i, at flere og flere får elcykler, hvilket betyder, at “oplandet” til det enkelte trinbræt udvides væsentlig.
At få folk til at tage elcyklen til trinbrættet eller stationen kræver dog, at den kostbare cykel kan parkeres med sikkerhed for, at den ikke bliver taget af professionelle cykeltyve. Det nuværende cykelstativ ved trinbrættet leverer ikke denne sikkerhed.
Det er helt oplagt at revitalisere Søborg og lignende trinbræt ved opstilling af en fem dock Bikeep station, der let kan udbygges til endnu flere cykler, efterhånden som behovet vokser. Med tilskud fra Pulje til fremme af cykelparkering i kombination med kollektiv trafik er det en beskeden investering med både høj funktionel og kommunikativ værdi.